Kontador - Örverraskande öppnor

Kotte - Foto: Jag
 
Dagens ridpass ska jag faktiskt dela upp i två delar; min och Kottens prestation och förutsättningarna. 
 
Som jag skrivit förut är jag ny i torsdagsgruppen. Jag känner bara två av de andra, Lin och Maria. 
Jag märker inte att de är i ridhuset största delen av lektionen, vilket är typ den bästa komplimangen man kan få i ett ridhus. Men de andra känner jag inte, så jag vet inte riktigt hur de brukar rida; vilka som gör ordentliga hörnpassringar, vilka som har bra koll på andra och vilka som inte har lika bra koll, vilka som förstår att man försöker hjälpa dom med fördelningen i ridhuset eller släppa in eller vänta in osv.
 
Idag hade vi en bra övning som borde funkat jättebra, om alla hade varit noga med att följa instruktionerna (säger inte att jag inte råkade göra missar!). 
I galopp arbetet var övningen att rida motställd på långsidorna och lägga 15 meters volt vid A och C, så många varv man ville. Men eftersom vi inte hade gjort upp vem som hade företräde, den på volten eller spåret, så blev det svårt. Och ännu svårare blev det när en del la 20 meters volter och en del som skar av i hörnen. Ibland blev man kvar många varv på volten för att man inte kunde ta sig ur och ibland fick man hoppa över volterna en stund för att det blev för tajt. Solan var surig och brunstig och Wille gillar inte andra hästar. Iband försökte man hjälpa någon så man inte skulle hamna dubbelt vid A eller C, men om den inte förstod det så blev det pannkaka. 
Det var lite om förutsättningarna.
 
Om mig och Kotten då. Vi fick inte höra så mycket under lektionen, men jag tror att det var ett gott tecken. Det saknades en liten liten bit av frammåtbjudningen, en liten liten broms låg i hos honom. Men jag fick igenom ställningen helt okej i höger sidan, som är hans svåra. I traven jobbade vi med volter och han följde mig bra och vi höll oss på runda 10metersvolter utan att falla utåt. Vi jobbad med skänkelvikning och öppna längs långsidorna och jag är så imponerad över hans slutor!!! Sååå fina!!!! Hans skänkelvikningar var oxå bättre än tidigare! Och formen var på plats nästan varje minut. Jag satt bra idag oxå, vek mig i höften lite innåt lite ibland i galoppen på 15metersvolterna men annars bra. 
Kotten får 5 av 5 äpplen idag!
 
 
Galoppslutor var favoritarbetet i dressyr med min prins <3 - Foto: Matilda Hassner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0