Kontador - Både inne och ute

 Nöjd häst! - Foto: Jag
 
Idag red vi fram ute och hoppade inne. Första gången jag red honom ute, när jag tänker efter!
Vi galopperade fram på en gång efter att ha skrittat fram. Jag har den senaste tiden fått välja varv att börja i, i och med att jag har bäbis häst ;) Valde höger idag, första gången, men det gick jättebra! La upp temopt lite varijerat längs fyrkanten och han lyssnade fint, lite volter oxå. Sen bytte vi till lätta varvet och det gick såklart bra. Sen jobbade vi med båda galopperna 8or utifrån stora mittvolten i vänster varv. Han vill förekomma mig lite när vi vände ut i högervarv på volt mot A och C, eller så ville han bara vara snäll och försöka byta men inte orkade. Så det blev lite hackigt ibland men han skötte det jättebra! Hans högergalopp blir bara bättre och bättre och det är så roligt!
Sen gick vi in och hoppade! 
 
Vi började med att trava galoppbommarna i höger varv, ingen tvekan och gick super fint! Efter det fattade vi galopp och hoppade krysset. Sen travade vi över studdsen tror jag och var nog inga problem där heller. Sen hoppade vi krysset i vänster varv och skulle sen på galoppbommarna. Han hoppade jätte fint och landade bara några få gånger i vänster galopp så att vi kunde fortsätta på bommarna. När vi landade i vänster så kämpade han suuper fint över bommarna! Sen hoppade vi studdsen i vänster varv och sen krysset, lite vingligt in men gick bra ändå!
Sen lite vila innan vi rullade på 8a över räcket och oxern, med början i vänstervarv och räcket. Han hoppade så fint, jättebra galopp trotts att vi var ensama och hoppade 85cm med lätthet! Otroliga häst! Sen lite vila så hoppade vi krysset i vänstervarv och sen några språng genom 8an. Tror att vi hoppade räcket när det låg på 90cm. Jag upprepar: Otroliga häst! Sen skrittade vi av länge!
 
Den här hästen är så fin, sånna fantastiska språng han bjöd på idag, och för första gången ett bra självförtroende och sug! Han tog tag i hindren och hade så roligt. Och då blir det ju så himla roligt att rida! Han är ju så go och jag känner mig så trygg med honom! Och tänk att det är mindre än 1 år sedan han var med på hoppträning för första gången och han knappt pallade med en bom, och i höstas när det var kaos i hela ridhuset för att han var så förvirrad. Det är på bara de här 3-4 månaderna som han blivit så fin och så säker, och det har varit så kul att jobba med honom! Hoppas det blir mycket mycket till! 10 äpplen idag till Konti ikväll!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0