Kontador - Ställa och motställa

 
Nya tränset - Foto: Jag
Förra veckan var jag så sjuk att jag faktiskt inte kunde rida, det händer inte så ofta måste jag säga, minns faktiskt inte när det var sist. Känsdes jättesämst att ligga hemma när jag egentligen skulle varit i stallet. Och utan häst blir jag rätt fel i huvudet, så det har varit tufft. Men efter brara några minuter i stallet så är hjärnan back on track!
 
Red Kotten. Supervarmt men spöregn ute så vi red inne. Kotten fick prova ett av sina nya träns, med engelsk nosgrimma och det satt fint! Var i stallet nästan 1½ timma innan lektionen började men tiden bara flög! 
 
Vi red med uppgiften att ha en egne plan från första början och försöka hålla sig till denna. Jag brukar ofta ha en plan över ridpasset, även om man ibland får trixa lite med den när man får veta vad man ska göra för övningar. 
Kvällens plan var att inte tippa in med min vänster hand i vänster varv (något nytt jag inte gjort sen jag var typ 15 år) och att få in rumpan på Kotten coh hela tiden ha honom i en så hög form att jag ser nackstycket. Jag ville ocå få till galoppen bättre än för två veckor sen.
 
Vi började med att trava på stora mittvolten och rättställa och motställa ½ volten. Det gick bra, han förböjde sig inte så mycket som jag trott. Dock tjafasde han när jag moställde i höger varv men det är okej. 
Vi gjorde oxå övningen i galopp, då var han rätt stark och jag fick kämpa för att få in rumpan på honom, men det gick bättre än gången innan så är nöjd.
 
Travarbetade lite till då på båge från kortsida -> X -> kortsida och båge innan för kortsida där vi flyttade och sen flytta längs spåret hela långsidan. I i höger varv var han ibland rätt irreterad på mig längs skänkelvikningen på långsidan, men vi fick till det några gånger. 
 
Sen gick han jättefint när vi travade av på stora mittvolten igen! 
 
Är jättenöjd med grabben! Superskönt att komma tillbaka och kunna känna sig nöjd med både hästen och sig själv! För vi höll oss rätt bra till planen! 5 äpplen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0