Kontador - Handbromsen i?

Kvällshö? - Foto: Jag
 
Idag var ordningen återställd på tavlan i stallet. Isa på Kontador. Idag hade vi banhoppning! Vi har ju litet ridhus så det blir lätt trångt, så någon lång bana blev det inte, men det är det heller ingen som orkar ;) Tänk förut, typ 2011, när man red banor med 12-13 språng på 120. Hur orkade man? :O
Själva lektionen började inte någe vidare, Eddie ville göra som han själv ville och tålde inte att Ingrid tillrättavisade honom när han hade så roligt. Så efter ett par rejäääla bocksprång och höga resningar blev han ner skickad till stallet. Tycker att Ingrid var sjukt duktig och klok! Lite mer uppfostran på Eddie så kommer han gå toppen på hoppträningarna! 
Men kontador skötte sig fint på framridningen! Och när vi hoppade fram oxå! Han rättade galoppen själv och hade en superbra galopp och var lättsvängd! 
 
 
Banskiss - ser nu att några siffror är spegelvända, oops!
 
Vi hoppade fram på 2an som hade en mur och på 3an. Först i tarv med trav bom och sen i galopp. Superfin verkligen! Framme och modig!
Men sen satt vi ihop till bana och då blev han lite seg eftersom han inte gillar att vara själv, vid ett tillfälle blev det kortslutning och lite bråk. Och ibland bara dog han och vi fick skritta några meter innan han gick med på att fortsätta.
Först hoppade vi banan på ca 50-60 cm och det gick ganska bra även om vi inte hade en supergalopp. Några språng blev toppen medan några belv lite mindre bra. Sen hoppade vi igen på kanske 75-80cm. Första rev han då för att han inte var berädd på höjningen, det är första gången han river. Så när det hindret kom igen så belv det ett rejält språng, men väldigt mjukt och fint. Jag hade lite problem med galoppen nu oxå, så några språng blev rätt knas pga avstånden, men han väljer att hoppa och det är ju jättekul! Hade problem, mest på 3an att han drog sig till vänster, så en gång när vi kom ble det ett kråksprång och jag landande framför sadeln med näsan mellan hans öron, men det brydde han sig inte så mycket om! Och näsa klarade sig trotts en del tvivel medan jag red klart rundan. 
 
Som mål hade jag att räta upp mig mer, men det glömdes lite bort när man var tvungen att driva som bara den för att behålla galoppen. Den där biten måste vi få ordning på att han inte tappar sugen för att han är ensam. Måste klura på hur bara....Men jag tror att vi ska hoppa lite lägre när han är lite istadig och vi inte får till galoppen, 50-60 cm räcker då så det inte blir för tugnt för någon av oss. Men jag är nöjd med honom! Jag fick jobba som en galning - dåligt flås? Jodå! Men när alla höll igång samtidigt hoppade han super fint! 4 av 5 äpplen!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0