Kontador - Hårfint

Fint kvällsljus utifrån, eftersom vi red så tidigt - Foto: Jag
 
Vi var bara 2 st på hopplektionen; Jag och Lin. Och Kontador och Solan oxå såklart :)
 
När vi red fram var Kontador sååååååååååååå fiiiiin! Han lyssnade på minsta vink och var verkligen en dröm att rida! Vi red fram i skritt och trav först och testade växlarna, han lyssnade perfekt. Vände ofta och lite snävare ibland efterso jag visste vad vi skulle rida för övning. Han följde mig superfint. Sen red vi bogen in längs långsidorna och det gick bra, lite tuffare i högervarvet. Vi hade lite problem med att han stannade i höger varvet, men det löstes enkelt tycker jag. Vi fick kämpa lite med galoppen där. Men annars såååååååååååå fin! Ger honom 5 äpplen här!
Sen kom vi till övningen, den såg ut så här:
Bom -> travbommar + kryss -> sväg höger/vänster -> snett igenom till kryss -> bom -> travbommar + kryss osv. 
 
Han travade fint över bommarna första gången, men stannade på krysset. Det har inte häst förr att han stannat. Så vi blev lite fundesamma. Nästa gång gick det bättre. Han var jätte duktig med bommarna och klonka inte i en enda gång! 
Sen började vi komma i vänstervarv och hoppa (röda) krysset sentt igen om. Han stannade två gånger. Andra gången blev jag lite sur. Sen överhoppade han resten av lektionen och det blev inte fler stopp på hinder. Sen gick vi ut i högervarv och hoppade det andra krysset (lila) på diagonalen och det gick bättre. 
Tanken var att vi skulle rulla på den här övningen. Men det blev för svårt för Kontador. När vi kom ut i högervarv så tvärnitade han i hörnet. När han tvärnitar sådär så låser han hela kroppen. Det är hårfint vad man kan be honom då för att han inte ska resa sig. Man får lixom lirka sig ur situationen, mycket svårare än det ser ut. Samtidigt vill man ju bort från både hörnet och beteendet så fort som möjligt. Jag tror att det är för att han tycker att det är jobbigt, men han har oxå en liten liten räv bakom örat tror jag. Vi känner ju inte varandra så väl än, har nog bara ridit honom 10 gånger än.
Sista vändan vi körde så stannade han inte. Då skar jag vägen lite och han fick lättare. Nån utav gångerna mot slutet när han stannade så tittade jag upp rakt fram och han gick fram på en gång. Då slog det mig att jag tittat ner varje gång han stannat. Nyttig klocka som slog då! Men det är svårt att vara förberedd på att han kommer att stanna, utan att han läser av mig och tolkar det som att han faktiskt ska stanna. Att höja blicken och se förbi hörnet är nog till stor hjälp. Note to myself!
 
Han blev trött så vi hoppade inte högt och inte så många språng. Han över hoppade varje språng rejält och han kändes trött ganska precis när vi börjat hoppa fram. Hade lite den känslan förra veckan oxå, men han är ju bara knappa 6 år så det är inte så konstigt. Sen har ju mycket hänt sen i januari. Förut hoppade han mycket på att det var nyt och spänande och kul, nu är det roligt men oxå jobbigt eftersom kraven är lite högre. Han är ju fortfarande unghäsdt och växer, och så är det vår med pollen och fällning och dessutom ett broddtramp från Wolym, så kan ju vara lite det oxå som spelar in. 
 
Hoppningen från vi ett okej på, 3 äpplen, vi båda kan lära oss så mycket mer. Och jag är glad över att vi får lära oss tillsammans! Men ska höra med Rebecka om kanske Carat kan få sig en hopplektion framöver, Jag tror han längtar efter det! 
 
 
 
 
Öronselfie! - Foto: Jag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0